window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-57035889-1'); - ארגון שחקניות ושחקני הכדורגל בישראל

הידעתם – מכל ענפי הספורט הקבוצתיים, שחקני כדורגל רצים הכי הרבה במהלך משחק!

פיזיותרפיסט הפוגש ספורטאי מטופל, חייב להתאים את אופי הטיפול למטרות של אותו ספורטאי, הנגזרות בין היתר מאופי ענף הספורט בו הוא עוסק. הטיפול במרים משקולות, לצורך החזרתו לפעילות מלאה, יכול להיות שונה ב-180 מעלות מהטיפול בטניסאי, וזה האחרון שונה מהטיפול בכדורגלן.

אחד הנושאים המשפיעים ביותר על פציעות הספורטאים הוא הריצה – כמות ואופיה. בבייסבול לדוגמא, כל שחקן רץ בממוצע פחות מקילומטר במהלך משחק שיכול להימשך שעות רבות.

בפוטבול אמריקאי, נמצא שהשחקנים נמצאים בריצה כ-11 דקות בלבד בסך הכל ורק כ- 3 ק"מ במהלך משחק. טניסאים ושחקני כדורסל רצים סביב ה- 5 קילומטר אך אופי הריצה שונה מאוד וכולל בעיקר ספרינטים ושינויי כיוון על מגרש קטן יחסית. בכדורגל לעומת זאת, שחקן ששיחק 90 דק' רץ בממוצע כ- 11 ק"מ בגלל תחלופה נמוכה של שחקנים, כדור שמתגלגל במהירות ומגרש גדול. מדובר במרחק הגדול ביותר שרץ ספורטאי בענפים הקבוצתיים!

בעקבות כך, הצוות המטפל חייב להתייחס לכדורגלן כאל רץ למרחקים ארוכים. כמו הצוות המטפל, גם הכדורגלן עצמו, צריך לנהל את גופו יותר כמו רץ למרחקים ארוכים ופחות כמו שחקן בייסבול. תרגילים של מניעת פציעות אצל רץ למרחקים ארוכים צריכים להיות משולבים בתוכנית האימון של השחקן. בדיקות ריצה שנעשות בקליניקה לאיתור נקודות חולשה, שרירים חלשים, שרירים מקוצרים ואסימטריה צריכות להיעשות לכדורגלנים כמו לכל רץ למרחקים ארוכים. פציעות של שינוי כיוון, עומס על רקמות, פציעות טראומטיות מהתנגשויות ונפילות גם צריכות להילקח בחשבון בעת הטיפול.

פציעות ריצה של רצים למרחקים ארוכים מתחלקות לפציעות של Overload ו -Overuse.
Overload – העמסת יתר. הכאב נובע מעומס לא פרופורציונלי לעמידות הרקמה כמו שינוי משטח דריכה, שינוי הנעלה, עליה במשקל, הוספת משקל לאימונים, כל מה שיכול להיות מוסבר במונח Too much too soon.
Overuse – שימוש יתר. הכאב הוא תוצאה של הצטברות הדרגתית של מתח או טראומה במפרק או ברקמת הגוף. טראומה זו יכולה להיות משנית לכמות השימוש הכוללת, או בגלל מכניקת גוף לקויה או לא יעילה.

באופן כללי, ישנן כמה פציעות שכיחות המשותפות לרצים ולכדורגלנים, פציעות שכדאי להכיר ולדעת להתכונן אליהן ולמנוע אותן. לרוב, מדובר בדלקת בגיד אכילס, דלקת בגיד הפיקה, שברי מאמץ כו.

ברוב הפציעות יש שילוב של overload ו-overdose וניתן למנוע אותן על ידי הבנת אופי הפעילות של הספורטאי ובניית תוכנית אימון נכונה, איזון העומסים וחיזוק אזורים המועדים לפציעות. לכן, למרות שלעיתים נדמה שענפי הכדור דומים אחד לשני וכי ריצת 100 מטר דינה כדין ריצת 5000, בכל הנוגע לפציעות – עלינו לשים לב לפרטים הקטנים ולאבחן לעומק את אופי הפעילות וכך להתאים את אופי הטיפול.
איך נכון להתאמן ולרוץ כדי למנוע פציעות עומס? על אלה ועוד נספר בפוסטים הבאים.

Dr.Elad Spitzer